mix zdjęć

czwartek, 1 grudnia 2016

Pierniczki Katarzynki




Wyszperane z zapisków babci. Przepisane lata temu jak zaczęłam mieć bzika na punkcie spisywania tego co cenne z przeszłości. Nadszedł czas, by przepis ujrzał światło dzienne. Przygotowałam pierniczki z myślą o dzieciach, które czekają na ta te wypieki jak mało kto. Efekt przekroczył nasze oczekiwania. Pierniczki smakują jak te, które można kupić w sklepie przy czym wiemy co w nich jest. Pierniczki wyszły pyszne, delikatne i mega aromatyczne. Po trzech dniach  leżakowania na talerzu rozpływają się w ustach. 


Składniki:

1200 g mąki pszennej
600 g płynnego miodu
300 g cukru pudru
3 przyprawy korzenne do piernika
3 łyżki kakao
3 jajka
2 łyżki śmietany 18%
3 łyżeczki proszku do pieczenia

Lukier:

1 białko
3/4 szkl cukru pudru

Wykonanie:

Mąkę, proszek do pieczenia oraz cukier puder przesiewamy na stolnicę. Na środku robimy wgłębienie i wlewamy w nie miód. Dodajemy jajka śmietanę oraz kakao i przyprawy do piernika. 


Mieszamy składniki i zarabiamy zwięzłe ciasto. 


Stolnicę podsypujemy mąką, a ciasto rozwałkowujemy na grubość od 5-10 mm. Ciasto nie powinno być rozwałkowane cieniej niż 5 mm. 


Wykrawamy pierniczki, które układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy w 190 st przez 15 minut nie dłużej bo się zbytnio spieką. 



Po upieczeniu będą miękkie po czym stwardnieją. Miękną po około 3 dniach leżenia na talerzu. Zamknięte w szczelnej puszce dotrwają twarde do świąt. Upieczone i ostudzone pierniczki można polukrować. 


Lukier: 
Białko dokładnie połączyć z cukrem pudrem. Ilość pudru zależy od wielkości białka. Jeśli lukier będzie za gęsty dolewamy troszkę wody. Jeśli zaś za luźny dodajemy pudru. 



12 komentarzy:

  1. W tym roku zrobiłam pierniczki,pierniczki z czekośliwką, pierniczki z czekoladą, piernikowe choinki i z przyjemnością zrobiłabym i te pyszne katarzynki. Miałabym wówczas piękna piernikową kolekcję. Pozdrawiam. Ps przepis zapisałam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękna kolekcja piernikowych wypieków :) Ciekawa jestem tych pierniczków z czekoladą. Muszą być pyszne jak wszystko co zawiera czekoladę:) Cieszę się, że mój przepis przypadł Ci do gustu :)

      Usuń
  2. Uwielbiam pierniczki,muszę kiedyś spróbować Twojego przepisu bo wyglądają bardzo zachęcająco :}

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że pierniczki Ci się podobają :) Plusem jest to, że robi się je szybko i bardzo szybko stają się mięciutkie :)

      Usuń
  3. Witam, będę robić te pierniczki dzisiaj i bardzo proszę o szybką odpowiedź, czy do ciasta nie dodaje się żadnego tłuszczu? Sprawdzałam w moich przepisach i wszędzie mam masło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :) Do ciasta nie dodaje się tłuszczu :)

      Usuń
    2. Dzięki zaraz się za nie zabieram, pozdrawiam

      Usuń
    3. Bardzo mi miło :) Udanego pieczenia życzę :)

      Usuń
  4. Ciastka upieczone. Piekłam z 1/2 porcji tak na próbę, musiałam je piec krócej, bo po 15 min. wydaje mi się że są za twarde. Następne piekłam jakieś 12-13 min. Dałam je do metalowej puszki i mam nadzieję że do świąt wytrzymią. W smaku dobre, ale zobaczę przed świętami jak je wyjmę z pudełka i jak zmiękną. Mam nadzieję że zmiękną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że jesteś zadowolona z wypieku :) Piękne Ci wyszły :) Możesz dodać do puszki pół świeżego jabłka. Tylko musisz na nie zerkać, żeby się nie zepsuło :) Pierniczki wchłoną wilgoć z jabłka i zmiękną :)

      Usuń
  5. Moje pierniczki rano polukrowane już zmiękły i są pyszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super :) Bardzo się cieszę, że pierniczki Ci smakują :)

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.

Jeśli przygotujesz danie według przepisu z mojego bloga, podziel się proszę fotką na adres e-mail misia5@autograf.pl z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb